MENU

Matthijs van Eijzeren (Yorus): ‘Portfolioverbreding en complete ontzorging via één platform’

Met een portfolioverbreding, een volledig ontzorgingsmodel en de nieuwe naam Yorus heeft de zakelijke tak van Telecombinatie alles opgelijnd om met partners de volgende stap te zetten. Head of Business Matthijs van Eijzeren vertelt hoe. “De nieuwe naam past bij wat we op dit moment doen en in de toekomst nog gaan doen.”

Yorus is meer dan alleen een nieuwe naam. Het is een uitkomst van de transformatie die Telecombinatie zakelijk de afgelopen jaren heeft doorgemaakt. Van oudsher was dit bedrijf een distributeur, gericht op mobiele telefonie. “Maar nu zijn we uitgegroeid tot een platform wat continu in ontwikkeling is en waar business partners een breed portfolio terugvinden en compleet ontzorgt worden. Dat gaat inmiddels veel verder dan mobiele telefonie”, vertelt Matthijs van Eijzeren tijdens het gesprek op het hoofdkantoor in Hoofddorp.

De nieuwe naam is eind vorig jaar gepresenteerd en is een samenvoeging van You en Us. Van Eijzeren legt uit: “We hebben bewust gekozen voor een universele naam zonder link naar een product of dienst. Een naam die verfrissend is en goed te onthouden, maar ook een naam die duidelijk maakt hoe wij in de wedstrijd zitten: samen met elkaar succesvol zijn. We doen het écht samen, met en voor onze partners.” De naam wordt gebruikt richting partners en leveranciers, waarbij business partners hun eigen identiteit behouden. Yorus brengt nu al veel teweeg, aldus Van Eijzeren: nieuwe partners van buiten telecom en andersoortige leveranciers kloppen nu bij Yorus aan. “Dat hadden we met de oude naam nooit bereikt.”

Volledig supportmodel

In 2014 is Telecombinatie gestart met Telecombinatie zakelijk om te differentiëren in support voor B2B- en retail-partners. Twee jaar later kwam Matthijs van Eijzeren aan boord met de opdracht om de zakelijke tak verder uit te bouwen, waarbij de prioriteit lag bij de basis op orde krijgen met goede support en het ontzorgen van de business partners. “Veel van de bij ons aangesloten business partners waren meer met hun eigen organisatie bezig, terwijl ze met hun klanten in contact wilden zijn”, zegt Van Eijzeren. “Daarom hebben we onszelf en onze partners de vraag gesteld welke support er nodig is, zodat de partner meer bij zijn klanten kan zitten. Het antwoord was vrij simpel: wij moeten de partner ontzorgen, zodat hij meer tijd heeft voor commerciële activiteiten bij de klant. Daarbij heeft de business partner andere producten nodig in het portfolio. Want wij geloven dat eindklanten op hun beurt ook weer ontzorgd willen worden.

Door de uitbreiding in diensten van Yorus krijgen aangesloten business partners toegang tot een veel breder dienstenportfolio. Van Eijzeren: “Voor elke dienst die wij toevoegen aan het portfolio, bieden wij een volledig supportmodel: we ondersteunen in het salesproces, maken offertes, bieden marketing ondersteuning, faciliteren orderinleg en helpen bij implementatie en nazorg. We zijn een platform in plaats van een distributeur, met keuzevrijheid voor onze partners. Waarbij partners kunnen kiezen uit een breed portfolio. De basis van het ontzorgingsmodel van Yorus is ons IT-platform waarin partners alle relevante zaken bij elkaar hebben: één uniform bestelsysteem voor alle diensten, marktinformatie, informatie van leveranciers, facturatie, leads en support. Matthijs van Eijzeren: “Dit maakt het voor partners makkelijk om nieuwe diensten in het assortiment op te nemen en te verkopen. We nemen alle drempels weg.”

Verbreding portfolio

Al enige tijd is Yorus bezig met de verbreding van het portfolio. Dat begon met diensten die dichtbij mobiele telefonie liggen: hosted telefonie, infrastructuur, basic cloud-diensten. Daarna kwam het Internet of Things (IoT) portfolio in de vorm van Track & Trace, M2M en de LoRaTag. Daarnaast is afgelopen jaar ook energie aan het portfolio toegevoegd. Ook in 2018 wordt het portfolio verder uitgebreid. “Wij hebben definitief losgelaten dat ons portfolio moet bestaan uit mobiele telefonie en aanverwante diensten”, zegt Van Eijzeren. “We hebben het omgedraaid en zijn bij de eindklant begonnen: welke randzaken, die niet tot de core business van die ondernemers horen, kunnen geleverd worden door onze business partners? Dat gaat veel verder dan alleen telecom.”

Houdbare verdienmodellen

Waarom is die portfolioverbreding eigenlijk zo belangrijk voor partners? “De telefoniemarkt is drastisch veranderd: marges lopen terug en het product wordt steeds eenvoudiger. Dan is het moeilijk om als business partner waarde toe te voegen. Daarom kijken we naar houdbare verdienmodellen voor de toekomst. Wij scheppen de voorwaarden; een breed pallet aan diensten en goede support. De partner moet zorgen voor de vertrouwensband met zijn klanten.”

Want die vertrouwensband is volgens Yorus het goud van de business partner: “Klanten willen graag geholpen worden door een regionale partner waar ze al een relatie mee hebben. Dat biedt ruimte voor onze partners om meer dan alleen de standaard diensten aan te bieden. Daarom voegen wij binnenkort ook Document Solutions en Leasing aan ons portfolio toe. Natuurlijk kunnen onze business partners zelf bepalen welk gedeelte van het portfolio zij nodig hebben voor hun klanten”. aldus Van Eijzeren. Naast het portfolio blijft Yorus overigens ook het supportmodel verder doorontwikkelen: recent is een Telemarketing-team aan het supportmodel toegevoegd en binnenkort worden de Yorus-partners verder ondersteund op het gebied van CRM.

Matthijs van Eijzeren tenslotte: “Onze nieuwe naam biedt niet alleen ruimte voor samenwerking met nieuwe leveranciers, maar ook voor business partners uit andere marktsegmenten. We nodigen nieuwe partners uit om zich bij ons te melden; of je nou actief bent in IT, energie, telecom, IoT of vastgoed. Wij zijn er klaar voor.”


< Terug naar nieuws overzicht